Julianapark

Adres:

Snekerstraat

Toelichting bij foto:

420. Julianapark. Inleiding Toegangspartij tot het Julianapark te Bolsward, gerealiseerd tegelijk met de aanleg in 1913 van het park dat een ontwerp is van de firma Wybren Krijns & Co. Het geheel werd, als blijk van instemming met de stichting van het Julianapark, door het Algemeen Stads Armenhuis aan de gemeente geschonken. Omschrijving Uit bruinrode steen opgetrokken toegangspartij, bestaande uit twee maal drie bakstenen zuilen met siermetselwerk, die elk een hoek van 90 graden vormen. De ruimten tussen de zuilen zijn gevuld met siersmeedwerk en een hardstenen plaat met Jugendstil-motief. Het opschrift links herinnert aan de schenking van het park aan de gemeente Bolsward door het Sint Anthony Gasthuis en het Weeshuis; het opschrift rechts meldt dat het ’toegangshek’ werd geschonken door het Algemeen Stads Armenhuis te Bolsward. Het geheel is afsluitbaar door twee vleugels met siersmeedwerk. Waardering Toegangspartij van het Julianapark te Bolsward uit 1913, van algemeen architectuurhistorisch en cultuurhistorisch belang: – vanwege de betekenis voor het sociale en culturele leven van Bolsward; – als markeringspunt van de toegang tot het Julianapark – vanwege de betekenis voor de directe omgeving; – vanwege de betekenis voor het aanzien van Bolsward; – vanwege de grote gaafheid en oorspronkelijkheid.

Wij zijn voor onbepaalde tijd gestopt met het publiceren van onze nieuwsbrief. U kunt zich niet meer aanmelden.